Hoe PSD2 klantacceptatie heeft veranderd

PSD2 is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet is in februari 2019 in Nederland ingevoerd en sindsdien zijn er steeds meer bedrijven die optimaal gebruik maken van PSD2. De PSD2 wetgeving verplicht banken om derde partijen (met toestemming van de eigenaar van de rekening) toegang te geven tot de betaalrekening(en) van consumenten en bedrijven.

Situatie voor PSD2

Voordat de PSD2 wet ingevoerd was hadden uitsluitend banken (met een vergunning van de DNB) toegang tot de bankrekening(en) van hun klanten. Andere financiële dienstverleners zoals consumptief krediet aanbieders, hadden geen toegang tot de bankrekening(en) en waren hierdoor afhankelijk van de consumenten zelf. Een kredietaanbieder dient namelijk vooraf te beoordelen of een krediet verantwoord is en dit doen zij aan de hand van o.a. bankafschriften en loonstroken.

Het kost niet alleen erg veel tijd voordat alle benodigde documenten verzameld zijn, maar het is ook nog eens fraudegevoelig. Met behulp van Photoshop konden eenvoudig aanpassingen gemaakt worden aan de rekeningoverzichten. Daarnaast konden bepaalde transactie doorgestreept worden of kon iemand anders zijn rekening verstuurd worden.

Kredietaanbieders waren dus grotendeels afhankelijk van goed oplettende kredietacceptanten.

PSD2

De komst van PSD2 heeft veel veranderd. Doordat een consument of bedrijf nu toestemming verleent om naar alle banktransacties van de afgelopen 90 dagen (of meer) te kijken, is de kans op fraude vele malen kleiner. De gegevens zijn betrouwbaarder omdat deze rechtstreeks vanuit de bank opgehaald kunnen worden.

Daarnaast draagt het ook bij aan een betere user experience voor de klanten. Het is namelijk niet langer nodig om documenten op te halen, te scannen of te fotograferen en deze per post of mail bij de aanbieder aan te leveren.

PSD2 en MyCreditscore

MyCreditscore maakt voor haar klantacceptatie gebruik van geautomatiseerde transactiecategorisatie. Het acceptatietraject verloopt hierdoor veel sneller dan voorheen. MyCreditscore categorisatie maakt het namelijk mogelijk om verschillende soorten transacties die via PSD2 opgehaald worden direct te categoriseren.

Stel dat een kredietaanbieder geen klanten accepteert met schulden, dan kan MyCreditscore vooraf controleren op transacties naar deurwaarders of incassobureaus. Dit maakt het dus mogelijk om volledig geautoriseerd aanvragen te beoordelen en ook aanzienlijk te besparen op de operationele kosten.

Preventief schulden voorkomen

Een ander groot voordeel van MyCreditscore is dat klanten met een ongezonde financiële situatie direct geholpen kunnen worden. Het is met behulp van MyCreditscore eenvoudig om de complete financiële situatie in kaart te brengen en gepaste hulp te bieden. Denk hierbij aan Budgetbeheer of, indien er sprake is van bijvoorbeeld onverantwoord gokgedrag, een waarschuwing te geven aan de desbetreffende aanbieder zodat de klant zijn gokgedrag kan verbeteren.

MyCreditscore draagt dus niet alleen bij aan efficiënter klantacceptatietraject, maar biedt ook ondersteuning aan consumenten met een ongezonde financiële situatie.

Geïnteresseerd in klantacceptatie met PSD2? Neem dan direct contact op met ons op via het onderstaande formulier.

Contact

1 gedachten over “Hoe PSD2 klantacceptatie heeft veranderd

Reacties zijn gesloten.